I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday 20 September 2011

Ikhlas..belajar dari dia…

Assalamualaikum…dh lama sungguh sy tidak menulis..sibuk akhir-akhir nie..dengan kerja..n uruskan perkahwinan..opss!! abg yang kahwin ye…heee~ tahniah pada abg sulung saya…"Semoga Allah memberi barakah bagi kalian dan memberkati keluarga kalian, dan mengumpulkan kalian dalam kebaikan dan kepada kebaikan." Amin..

Topik saya…tentang persoalan kenapa...kenapa semua manusia lakukan sesuatu perkara…disebabkan sesuatu??? Maksud saya..mahukan ganjaran..penghargaan..pujian.. contoh yang paling mudah..kalau bekerja..pasti..mahukan..perhatian lebih dari bos..cepat naik pangkat..dapat semua keistimewaan..xboleh ke..kita bekerja..kerana nk mencari redha Allah..rezeki halal..hurrmm~

Selalunya..manusia akan lakukan sesuatu kalau mendatangkan manafaat padanya..bukan mahu bersangka buruk.. tp dunia sekarang..masing-masing menjaga kepentingan sendiri.. berbuat baik pada org kaya..nk menumpang kesenangannya..habis orang miskin..siapa nk berbuat baik..sungguh ikhlas itu penting..

Diriwayatkan daripada Abi Hafsin Umar bin al-Khattab r.a, katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda (yang bermaksud):“Sesungguhnya segala amalan (ibadat) itu dinilai mengikut niatnya, dan sesungguhnya diberi ganjaran bagi seseorang itu (ganjaran) apa yang diniatkannya. Maka siapa yang hijrahnya kepada (keredaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (diredai) Allah dan Rasul-Nya, dan siapa yang untuk wanita hendak dikahwininya atau tujuan keduniaan yang diingininya, maka hijrah terpulang kepada apa yang diniatkannya.”

Ikhlas biasanya terlahir dari hati yang paling dalam…perbuatan.. tingkah laku secara spontan..natural yang tidak pernah dipaksa..tidak diminta..yang boleh dilihat n dirasa oleh kita..

Kalaula diperihalkan seorang ibu..setiap jerih payahnya melahirkan..menjaga dari kecil..dimandikan..diberi pakaian..dibelai..diberi kasih – sayang…perhatian..wang..semua keperluan..kesakitan anak ditanggung..ditangisi..sungguh ya Allah tidak terhitung besarnya nilai ikhlas..dalam hati seorang ibu..tidak terbayar seumur hidup kebaikan yang kt lalukan padanya…sungguh ya Allah besar pengorbanan ibuku..belajarlah ikhlas dari ibumu..dari situ kamu akan belajar menghargai setiap apa yang ada disekelilingmu..


Perkara yang paling aku menyesal sekali dalam sehari ialah apabila terbenamnya matahari.. umurku berkurangan.. akan tetapi amalanku tidak bertambah.
- Ibnu Mas'ud r.a – 



                                                    Menurut pandangaku~~munirah adenan





No comments:

Post a Comment